سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس نیکو بپرسد، بداند [و] هرکس بداند، نیکو بپرسد . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا

صفات اهل هدایت :

143 بقره 157 بقره 82 انعام 53 غافر

وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنتَ عَلَیْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن یَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ وَإِن کَانَتْ لَکَبِیرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللّهُ وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ إِنَّ اللّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِیمٌ 143 بقره

بدین گونه شما را امتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد و قبله‏اى را که [چندى] بر آن بودى مقرر نکردیم جز براى آنکه کسى را که از پیامبر پیروى مى‏کند از آن کس که از عقیده خود برمى‏گردد بازشناسیم هر چند [این کار] جز بر کسانى که خدا هدایت[شان] کرده سخت گران بود و خدا بر آن نبود که ایمان شما را ضایع گرداند زیرا خدا [نسبت] به مردم دلسوز و مهربان است

أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ 157 بقره

بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏یافتگان [هم] خود ایشانند

الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلْبِسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ 82 انعام

کسانى که ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده‏اند آنان راست ایمنى و ایشان راه‏یافتگانند

وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْهُدَى وَأَوْرَثْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْکِتَابَ 53 غافر  

قطعا موسى را هدایت دادیم و به فرزندان اسرائیل تورات را به میراث نهادیم

 

صفات اهل هدایت:

 درآیه  143بقره به تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه اشاره شده است و داستان عده ایی که بر این تغییر چرایی آوردند ، و عده ایی که بی هیچ شکی آن را پذیرفتند. در این آیه به امت وسط اشاره شده که منظور امت رسول آخرالزمان است این عده علاوه بر دین میانه رو که همان اسلام است خود نیز آراسته به اخلاقیات میانه هستند واین یکی از علل کمال دین اسلام است و نشان اهل هدایت ،علاوه بر این اشاره ،آیه به امتحانی است که با تغییر قبله برای مسلمانان اتفاق افتاد آنان که پیامبر را الگوی خود دانسته و گفتار او را حجت ،همانها که هدایت شدگان مسیر الی الله بودند بی هیچ کلامی این تغییر را پذیرفتند و این مهم نبود مگر جدا سازی هدایت از گمراهی.

1-      میانه روی : یکی از ویژگیهای مهم دین اسلام که آن را دین کامل گردانیده است و برترین دینها، اصل مهم میانه روی در این دین است این مهم تا جایی پیش رفته که حتی در کمک به دیگران هم خداوند می فرمایند دست خود را نه خیلی تنگ دار نه خیلی گشاد : در هیچ کاری افراط و تفریط را خدا نپسندیده ، حتی در زمانی که پیامبر بیشتر از توان خود به هدایت مردم اصرار داشتند خداوند میانه روی را دوباره گوشزد می فرمایند ، اگر ما خود را پیرو قرآن می دانیم انجام حتی همین مهم نیز رنگ زندگی ما چنان روشن میدارد که هم از دنیای خود بهره کافی ببریم هم برای آخرت خود توشه ایی مناسب داشته باشیم

2-      الگو بودن : وقتی درهای هدایت به روی انسانی گشاده می شود و قرآن و عترت الگوهای هدایت او می شوند خود او تبدیل به میزانی می گردد که دیگران به او اقتدا کنند و در واقع خوبی دیگران می شود ، مردم خود را با او مقایسه می کنند و این عزتی است که خدا بعد از هدایت به انسان در دنیا عطا می کند و در آخرت نیز جایگاه ویژه خود را دارا می باشند .

3-      پیروی از پیامبر : هر چقدر انسان به مراتب بالای هدایت برسد باز نیاز دارد به الگویی معصوم و پیامبر در راس این هرم قرار دارد ، همیشه الگوی همه ما برای هدایت باید گفتار و سیره پیامبر باشد.

 

4-      بر عقیده خود اصرار نکردن : بر سر راه هدایت همیشه دامهایی گسترده است وقتی شیطان به عزت پروردگار سوگند یاد می کند که همه را گمراه کند نباید در این دامها شک کرد ، هر چقدر تلاش انسان برای رسیدن به مراتب بالای ایمان و هدایت بیشتر شود به همان میزان هوای نفس وشیطان بیشتر انسان را در محاصره خود می گیرند در این زمان است که انسان به خود غره می شود و فکر می کند به درجه ایی رسیده که می تواند بر سخن خود اصرار بورزد غافل از اینکه هر سخنی بر خلاف کلام خدا و کلام رسول خدا از راه هدایت دور است ، غرور یکی از عاملهای مهم بازدارنده است که به خصوص برای انسانهای رونده در راه هدایت پیش می آید .

5-      ایمان به خدا: همان طور که قبلا اشاره شد ایمان به خداوند تنها یک واژه ساده نیست تمام راه ها و روشهایی که ما برای هدایت به آن اشاره کردیم ایمان انسان را تشکیل می دهد تلاش برای رسیدن به خدا و اطاعت اوامر خداوند ایمانی است که ماحصل ان رسیدن به هدایت و در اخر کمال انسان ولقا پروردگار است.

6-      عدم شرک : وقتی پیامبر می فرمایند شرک برای امت من از راه رفتن مورچه ایی بر سنگ سیاهی مخفی تر است هرگز نباید غافل شویم از آن ، شرک تنها پرستیدن بت نیست ، شرک امروز ما پرستیدن مال و فرزند و جاه و قدرت است ف وقتی برای رسیدن به مقامی دروغ می گوئیم و به راحتی کلام خدا را زیر پا می گزاریم یعنی ان متاع دنیوی ارجح شده است بر خدا و ما در بستر آسایش خفته ایم که یگانه پرستیم و منظور هیچ یک از آیات شرک به ما بر نمی گردد غافل از اینکه هر لحظه در شرکی غوطه وریم که خود از ان غافلیم .و این سد راهی است مهم برای هدایت ، برای رهایی از این شرک باید هر لحظه به همه افعال و اعمال خود ناظر باشیم که آیا در این عمل خدا ارجح است یا من ...

نتیجه این هدایت :

                         الف : شناسایی اهل هدایت از کسانی که هدایت نمی شوند : اگر نبود پیامبر و هدایت و ... چگونه میزانها بنا می شد به قول خداوند اگر پیامبری نمی آمد در روز حساب می گفتند چرا پیامبری برای ما نیامد تا ما نیز ایمان اوریم ، وسایل هدایت از جانب خدا حجت را برای ما تمام کرده و هدایت شوندگان از منکران بازشناخته میشوند ، در هنگامه تغییر قبله این دو گروه از هم بازشناخته شدند .

                        ب : درود و رحمت خداوند : همه تلاشها برای خوب بودن و خوب ماندن برای رسیدن به لقای پروردگاری است که محتاج نگاه اوئیم و وقتی مژده رحمت و درود پروردگار بر بنده ای می رسد اگر از شوق نیز بمیرد کار زیادی نکرده و این بهترین هدیه هدایت است برای انسان نیازمند به خداوند

                         ج :‌امنیت : و چه نعمتی از این نعمت والاتر؟ در زمانه ایی که کسی را جای کسی مواخذه نمی کنند و ... ایمن بودن از عذاب الهی و حوادث عظیم قیامت مژده نیکویی است که خداوند بر اهل هدایت می فرستد و خوشا به حال اهل هدایت که ایمنند از قیامتی که زن آبستن از هراسش بار بر زمین می نهد ...

د: شناخت کتاب آسمانی : ما اعتقاد داریم که شناخت و عمل به کتاب آسمانی شرط راه است ، اگر به هدایت الهی برسیم این شناخت برای ما کامل شده ، بطن های کتب الهی بر ما گشوده شده و بر هدایت ما افزوده می گردد و در این حال معنای آیات خداوند که می فرمایند بر هدایت هدایت شدگان می افزایم روشن می گردد .خود کتب الهی به ویژه قرآن یکی از مهمترین عوامل و ابزار هدایت است که قوانین نوشته شده خداوند برای رسیدن انسان به حد نهایی هدایت می باشد ، با اجرای دستورات الهی مکتوب در کتب الهی عامل اصلی انسان در همه دوره ها بوده است .



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 90/4/4::: ساعت 9:26 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ